De komende zomerperiode gaan we in verschillende posts een glimp van ons pedagogisch beleid met jullie te delen. De komende tijd zullen we via verschillende berichten dieper ingaan op de inhoud van ons beleid.
De pedagogische basisdoelen vormen de kern van kwalitatieve kinderopvang. Ze zijn ontwikkeld om kinderen te ondersteunen in hun groei, ontwikkeling en welzijn. Vandaag leggen we de focus op het eerste doel van de vier pedagogische basisdoelen van Marianne Riksen Walraven: 𝐯𝐞𝐢𝐥𝐢𝐠𝐡𝐞𝐢𝐝 𝐞𝐧 𝐠𝐞𝐛𝐨𝐫𝐠𝐞𝐧𝐡𝐞𝐢𝐝 𝐛𝐢𝐞𝐝𝐞𝐧.
Veiligheid en geborgenheid zijn van essentieel belang. Alleen wanneer kinderen zich veilig voelen, kunnen ze pas groeien en zich ontwikkelen. Het bieden van een veilige omgeving creëert een stevige basis waarop kinderen vertrouwen kunnen opbouwen, zichzelf kunnen zijn en de wereld om hen heen kunnen verkennen. Bij Mare draait alles om het creëren van een veilige en geborgen omgeving waarin elk kind zich geliefd en gekoesterd voelt.
En hoe brengen de gastouders van Mare dit in de praktijk? Hier zijn enkele concrete voorbeelden over het basisdoel “veiligheid en geborgenheid bieden”
✨ Een knusse knuffel bij het afscheid: Gastouders begrijpen dat afscheid nemen soms moeilijk kan zijn. Ze bieden troost en zorgen voor een warme knuffel om de overgang van thuis naar de opvang zo soepel mogelijk te laten verlopen.
✨Een warm en gestructureerd thuisgevoel: Gastouders zorgen voor een gezellige en gestructureerde omgeving waarin kinderen zich op hun gemak voelen. Een vast dagritme en duidelijke routines helpen kinderen om te weten wat er gaat gebeuren en creëren een gevoel van veiligheid.
✨Luisterende oren en open armen: Gastouders zijn er altijd om te luisteren naar de verhalen, vragen en zorgen van de kinderen. Ze creëren een veilige ruimte waarin elk kind zich vrij voelt om zijn gedachten en gevoelens te delen. Ze nemen de tijd om elk kind goed te leren kennen en te begrijpen. Elk kind krijgt de individuele aandacht die het nodig heeft en voelt zich gezien en gehoord.
✨Samen knutselen en creëren: Gastouders moedigen creativiteit aan door middel van knutselactiviteiten. Ze werken zij aan zij met de kinderen en stimuleren hun verbeeldingskracht, terwijl ze tegelijkertijd de gevoelens van trots en eigenwaarde vergroten.
✨Een troostende schouder: Gastouders zijn er om te helpen wanneer een kind verdrietig of boos is. Ze bieden een troostende schouder, luisterend oor en begeleiden het kind bij het uiten en begrijpen van zijn emoties.
✨Spelenderwijs leren: Gastouders organiseren educatieve activiteiten waarin kinderen spelenderwijs kunnen leren. Of het nu gaat om puzzels, spelletjes of rollenspellen, onze gastouders stimuleren de cognitieve ontwikkeling en brengen plezier in het leerproces. Ze moedigen de kinderen aan en geven ze complimenten. Ze vieren hun successen en bieden positieve bevestiging.
✨Een vertrouwensband: Gastouders bouwen een speciale band op met elk kind. Ze zijn niet alleen opvoeders, maar ook vertrouwenspersonen. Deze sterke band zorgt voor een gevoel van veiligheid en geborgenheid. Maar gastouders vinden een vertrouwensband met ouders ook erg belangrijk. Ze communiceren regelmatig met ouders en zorgen voor een open uitwisseling van informative. Zo voelen ouders zich betrokken voelen bij de opvang van hun kind.
Blijf onze posts op social media volgen voor meer inzichten en voorbeelden van ons pedagogisch beleid! Lees verder over de andere drie pedagogisch basisdoelen. Ontdek wat ons beleid is op het gebied van vrijwillers. Dit kan je doen via Facebook, Instagram en LinkedIN Heb jij leuke voorbeelden van hoe jij ervoor zorgt dat kinderen veiligheid en geborgenheid bij jou ervaren? Deel dit dan in de reacties met ons.
#Gastouderopvang #Veiligheidengeborgenheid #Ontwikkeling #Pedagogischbeleid